Posicionament de Som Escola: La sentència del 25% del TSJC
25.11.2021
Â
Davant del recent aval del Tribunal Suprem a la sentència del Tribunal Superior de JustÃcia de Catalunya que obliga tots els centres educatius catalans a fer un mÃnim d’un 25% de les classes en castellà , la plataforma unità ria Somescola -de la qual en formem part la FOLC, entre altres entitats- manifesta que:
Â
Aquesta sentència és un nou intent d’agressió al model d’escola catalana i el seu enfocament pedagògic. Un model consolidat, garant de competències lingüÃstiques i avalat à mpliament per la societat catalana al llarg de dècades. Tant els estudis com les dades sobre els resultats de la immersió lingüÃstica evidencien que és un model d’èxit, tant per als alumnes com per al si de la societat: contribueix a la cohesió social, a la igualtat d’oportunitats i a la normalització de l’ús del català .
Somescola considera intolerable la intrusió dels tribunals per regular el model i la polÃtica educativa del paÃs. Són els professionals de l’educació, i no els juristes, els qui han de determinar quin model d’ús garanteix la competència lingüÃstica dels alumnes en cada cas. Que un jutge determini de manera arbitrà ria el percentatge d’hores que calen per aprendre una llengua és un escarni als professionals de l’educació.
Sentències com la del TSJC abonen arguments falsos i perillosos d’instrumentalització polÃtica de l’educació i de la llengua. Davant d’això, ens reafirmem en el fet que l’escola catalana ha estat i ha de seguir sent un actor cabdal que afavoreixi la inclusió i la cohesió social al nostre paÃs, des d’una perspectiva intercultural. D’aquesta manera, que segueixi garantint la igualtat d’oportunitats de creixement acadèmic i personal, inclosa la competència comunicativa plena en les llengües d’ús normal a la societat.
Somescola denuncia queÂ
aquesta sentència no representa un cas aïllat: els continus atacs polÃtics i judicials contra la llengua catalana i l’educació en català responen a una voluntat de minoritzar la llengua catalana en tots els seus usos socials, fins al punt que els diferents à mbits d’actuació en català , inclòs el model d’escola catalana, viuen sota una amenaça permanent. De fet, al contrari del que alguns voldrien fer creure, la situació del català a les aules viu una situació crÃtica, segons els darrers informes del Departament d’Educació: més d’un 28% d’alumnes no fa servir mai o gairebé mai el català a l’escola, per posar només un exemple.
Per tot això, la plataforma Somescola fa una crida al conjunt de la societat catalana a mobilitzar-se per defensar el model educatiu català , i insta a reforçar el treball conjunt per a consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo. Aixà mateix, insta a les institucions del paÃs a blindar aquest consens de paÃs aprofitant el marc polÃtic generat per una majoria à mplia del Parlament amb el Pacte Nacional per la Llengua. I insta al govern espanyol a respectar aquests grans acords avalats també legislativament per una à mplia majoria parlamentà ria.
Somescola seguirà amb la tasca engegada fa 10 anys, per tal de coordinar totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català , ja sigui amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, i suport als centres educatius i docents.
El model d’escola catalana és un consens social compartit per un ampli ventall de la societat catalana, que ha de seguir contribuint a la cohesió i la progressió social, i a la igualtat d’oportunitats en aquest paÃs, amb la finalitat de construir una societat més cohesionada, democrà tica i lliure.
Som Escola