divendres, abril 19, 2024
Mida del Text

La Gimcana de les lleng

La Gimcana de les Llengües de Tortosa

La Gimcana de les Llengües és una actuació que forma part del Pla Educatiu d’Entorn del Departament d’Educació de la Generalitat i de l’Ajuntament de Tortosa, i que està pensada per tal de donar a conèixer a tota la població el valor de la diversitat lingüística i fomentar el respecte per totes les llengües.

La Gimcana segueix el mestratge de la Gimcana de les Llengües que l’Ajuntament de Masquefa, juntament amb el Grup d’Estudi de les Llengües Amenaçades, va portar a terme l’any 2001 amb motiu de l’Any Europeu de les Llengües,  i que posteriorment es va  organitzar a l’Hospitalet de Llobregat, Illes Balears, País Valencià, País Basc, La Manxa... Actualment s’està organitzant també a Sabadell i en altres localitats, i a tot arreu ha comptat amb un gran èxit de participació i d’entusiasme per part de tothom.

 

La Gimcana de les Llengües és un concurs obert a la participació, que té una durada prevista de 15 setmanes. Cada setmana es proposen sis proves, que corresponen a les diferents categories de participants, i que han de ser resoltes en una setmana de temps. Els participants acumulen punts fins al final de la Gimcana, que es donaran a conèixer els guanyadors.

La Gimcana pretén aconseguir la participació de tota la ciutadania, i per això existeixen diverses categories:  

Categoria A:                 Alumnes del cicle inicial de primària (1r i 2n)
Categoria B:                 Alumnes dels cicles mitjà i superior de primària
Categoria C:                  Alumnes d’ESO, cicles formatius, i altres programes de formació
Categoria D:                 Estudiants de batxillerat i universitaris
Categoria E:                  Qualsevol persona que no pertanyi a les categories anteriors
Categoria F:                  Entitats

 

Per participar en la Gimcana n’hi ha prou de contestar una pregunta. Les preguntes estaran a l’abast de tothom mitjançant les bústies que es repartiran per tota la ciutat, en què es podrà recollir i dipositar el full de resposta. A més, les preguntes també s’enviaran per internet als centres educatius i a d’altres institucions i entitats que ho desitgin, i es donaran a conèixer regularment en els mitjans de comunicació locals. Així mateix, la Gimcana tindrà una web pròpia, des de la qual, a més de trobar-hi informació permanent, es podrà consultar i respondre la pregunta de cada setmana.

 

També es posaran facilitats per accedir a les fonts d’informació necessàries per cercar les respostes.

 

Amb aquesta iniciativa s’espera assolir un alt nivell de participació i convertir, així,  la Gimcana en un pretext per fomentar les relacions entre la ciutadania.  Tot i el component competitiu del concurs, l’objectiu de l’activitat és fer de la ciutat un espai comú de debat, de cerca activa i d’intercanvi d’informació, de col·laboració entre equips, de solidaritat i de cooperació, on cadascú pugui dir-hi la seua.

Així mateix, i més enllà del mateix concurs, l’experiència de Masquefa fa palès que aquesta activitat té altres efectes remarcables: l’augment dels usuaris i usuàries de la biblioteca, dels índexs de lectura i de la venda de llibres, i l’increment de les audiències dels mitjans de comunicació locals. Es tracta, doncs, de redescobrir el plaer de l’aprenentatge i de posar a l’abast de tothom les fonts d’aquest coneixement.

 

La Gimcana de les Llengües, proposada com una activitat cultural continuada, pretén oferir prou elements de reflexió a la població per tal de contribuir al canvi d’actituds i de percepcions, i modificar, d’aquesta manera, les idees preconcebudes. 

 

El desig d’aprendre no depèn ni de l’edat ni de la formació acadèmica, i la curiositat intel·lectual no té límits.